Holowanie

Holowanie

Holowanie to ciągnięcie pojazdu niemogącego się w normalnych warunkach poruszać samodzielnie za pomocą umieszczonego na nim silnika.

1. Warunki, przy których może odbywać się holowanie

1.1. Dopuszczalne prędkości podczas holowania:

do 30 km/h na obszarze zabudowanym,


do 60 km/h poza obszarem zabudowanym.



1.2. Rodzaj połączenia pojazdów i odległość między nimi:

  • połączenie sztywne (np. drąg holowniczy) o długości nie większej niż 3m
  • połączenie giętkie (np. linka holownicza) zapewniające odległość między pojazdami od 4 do 6 m (linki holownicze są sprzedawane na każdej stacji benzynowej i spełniają wrunki przewidziane w przepisach ruchu drogowego)

1.3. Sposób połączenia pojazdów: wykluczający odczepienie się w czasie jazdy,


z wyjątkiem motocykla, które powinno być połączeniem giętkim i łatwo rozłączalne np. w razie upadku.

1.4. Odpowiednie oznakowanie pojazdów i połączenia podczas holowania:

  • pojazd holujący ma włączone światła mijania, również w okresie dostatecznej widoczności,
  • pojazd holowany z wyjątkiem motocykla jest oznakowany z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym,
  • a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne.

Trójkąt ostrzegawczy jest obowiązkowym wyposażeniem pojazdu.Bardzo często można spotkać na drodze pojazd holowany z włączonymi światłami awaryjnymi, jest to poważny błąd stwarzający ogromne zagrożenie w ruchu drogowym. Podczas wykonywania manewrów na drodze pojazd holowany nie ma możliwości sygnalizowania tego co będzie robił. Pamiętajmy o obowiązku sygnalizowania za wczasu wszystkich manewrów wykonywanych na drodze.

Zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe


w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.(Lampa błyskowa mocowana do dachu pojazdu przy pomocy magnesu zasilana z gniazda zapalniczki samochodowej.To nie jest obowiązkowe wyposażenie pojazdu) Połączenie powinno być oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej.

1.5. W pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienia do kierowania tym pojazdem , chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim .

Bardzo ważne jest, aby przed holowaniem zostały ustalone sygnały porozumiewawcze; dźwiękowe, świetlne itp., za pomocą których kierujący pojazdem holowanym będzie mógł się porozumieć z kierującym pojazdem holującym, gdyby dochodziło do groźnej sytuacji na drodze lub gdyby pojazd zachowywał się nietypowo. Kluczyk umieszczony w stacyjce podczas holowania na holu giętkim w celu uniknięcia włączenia blokady kierownicy.

2. Zakazy związane z holowaniem

Zabrania się holowania:

więcej niż jednego pojazdu (tak nie wolno)

z wyjątkiem pojazdu członowego.


Pojazdu z przyczepą, (tak nie wolno).

Pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia.

Na połączeniu giętkim pojazdu, który ma sprawny tylko jeden układ hamulcowy. Pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony.

Holownik na autostradzie (tak wolno)

Na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych. Rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego (pojazdu cięższego niż pojazd holujący, jeżeli sposób holowania wyklucza kierowanie i hamowanie przez pojazd holowany.)

 

Postój awaryjny

Autostrada, droga ekspresowa

W razie awarii pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej mamy obowiązek oznaczenia miejsca postoju poprzez włączenie świateł awaryjnych (a w razie ich braku pozycyjnych) oraz umieszczenie trójkąta ostrzegawczego w odległości 100m za pojazdem:

  • na jezdni, jeżeli pojazd stoi na jezdni
  • na poboczu, jeżeli pojazd stoi na poboczu

Droga poza obszarem zabudowanym

W razie awarii pojazdu poza obszarem zabudowanym mamy obowiązek oznaczenia miejsca postoju, bez względu na to, czy stoimy na poboczu czy na jezdni. Takie oznakowanie składa się z dwóch obowiązkowych elementów: włączenie świateł awaryjnych oraz ustawienie trójkąta ostrzegawczego . Trójkąt ostrzegawczy ustawiamy w odległości od 30m do 50m za pojazdem, w zależności od tego, z jakiej odległości nasz pojazd jest widoczny dla nadjeżdżających z tyłu smochodów. Podobnie jak na autostradzie, miejsce ustawienia trójkąta (na jezdni lub poboczu) uzależnione jest od miejsca postoju pojazdu. Jeżeli nasz pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy zamiast nich włączyć światła pozycyjne.

Droga w obszarze zabudowanym

W razie awarii pojazdu w obszarze zabudowanym mamy również obowiązek oznaczenie miejsca naszego postoju. Jednakże w obszarze zabudowanym, taki obowiązek powstaje tylko w przypadku postoju na jezdni. Jeśli w wyniku awarii zatrzymamy się na poboczu lub chodniku, to nie musimy w żaden specjalny sposób oznakowywać samochodu.

W przypadku awaryjnego postoju na jezdni w obszarze zabudowanym, obowiązkowe oznakowanie samochodu to: włączenie świateł awaryjnych (lub pozycyjnych w razie braku świateł awaryjnych) oraz ustawienie trójkąta ostrzegawczego tuż za samochodem lub wręcz na nim (ale na wysokości nie większej niż 1 metr).

Holujący zawsze ubezpieczony

Zgodnie z kodeksem drogowym pojazd holujący i pojazd holowany nie tworzą zespołu pojazdów. Ale dotyczą ich przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych przewidziane dla zespołu pojazdów.  Według art. 37 ust. 1 i 3 tej ustawy szkoda wyrządzoną ruchem zespołu pojazdów mechanicznych, jest pokrywana z ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu ciągnącego, a także holującego. Niestety, przepisy rozstrzygają na niekorzyść holującego również taki przypadek, gdy do stłuczki dochodzi tuż po zerwaniu się linki holującej. Jeśli szkoda została spowodowana przez pojazd, który jeszcze się toczył, to odszkodowanie zostanie wypłacone z polisy wykupionej przez kierowcę pojazdu holującego.

  Podstawa prawna:

Art. 31 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)

Ustawa z  22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 z późn. zm.)

Komentarze

Bercik
88.77.175.xxx - dslb-xxx-xxx-xxx-xxx.xxx.xxx.pools.vodafone-ip.de
Bercik
88.77.175.xxx - dslb-xxx-xxx-xxx-xxx.xxx.xxx.pools.vodafone-ip.de

Dodaj komentarz

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.